Baskool.ir : تامین کننده انواع باسکول جاده ای

خطای باسکول 60 تنی

خطای باسکول 60 تنی

خطاهای رایج در باسکول 60 تنی

عوامل ایجاد خطای توزین در باسکول‌های 60 تنی مکانیکی‌

اکثر مشکلاتی که بر اثر مرور زمان در باسکول‌های مکانیکی ایجاد می‌شود به دلیل زنگ‌زدگی، استهلاک و ساییدگی قطعات بر روی یکدیگر به وجود می‌آید که می‌توان در بازدیدهای دوره‌ای با تمیز نمودن گرد و خاک، سمباده‌کاری زنگ‌ها، شستشوی قطعات تیغچه، بالشتک و ساچمه‌ها با گازوئیل و سپس روغن کاری آنها در فواصل زمانی معین (حدوداً هر ماه یکبار) از بوجود آمدن سایدگی‌ها جلوگیری نموده و استهلاک آن را به حداقل رساند و عمر مفید باسکول را به مقدار قابل توجهی افزایش داد.

عوامل ایجاد خطای توزین در باسکول‌های 60 تنی الکترونیکی

در باسکول‌های الکترونیکی برخلاف باسکول‌های مکانیکی، مشکل خطا در توزین در بیشتر موارد به عوامل طبیعی مانند تغییر آب و هوا، تغییر دمای محیط، سرما و گرما و رطوبت بستگی دارد. باسکول‌های الکترونیکی دارای قطعات کلیدی و مهمی به نام حسگر وزن (لودسل) هستند که ساختار و عملکرد آن‌ها بر پایه‌ مقاومت‌های الکتریکی استوار است.

 

 از این رو تغییرات دما و رطوبت می‌تواند تأثیرات بسیار مخربی بر عملکرد آنها بگذارد. البته شرکت‌های سازنده این لودسل‌ها سعی بر آن دارند تا با به کارگیری فناوری‌های علمی و روز دنیا در طراحی و ساخت آن‌ها، اثرات مخرب تغییرات دما و رطوبت محیط بر لودسل‌ها را به حداقل ممکن برسانند.

 

 اما هر چه فناوری‌های علمی پیچیده‌ و جدیدتری در ساخت لودسل‌ها و بالا بردن سطح کیفیت آن‌ها مورد استفاده قرار گیرد، هزینه تمام شده و قیمت لودسل‌ها نیز به طبع آن بیشتر خواهد شد. این میزان اختلاف قیمت فاحش هرگز ارتباطی به مقدار آهن بکار رفته در ساخت لودسل‌ها ندارد و اختلاف قیمت فقط به خاطر نوع تکنولوژی و فناوری ساخت آنهاست. 

 

به عنوان مثال یکی از مهمترین نکاتی که در ساخت لودسل‌های باکیفیت و مرغوب رعایت می‌شود، تحت کنترل درآوردن تأثیرات ناشی از عوامل متغیر بر شرایط کاری و محیطی، مانند وضعیت آب و هوا، تغییرات دما و رطوبت بر لودسل می‌باشد. بدین معنا که شرکت سازنده، بازه تغییرات دمایی و رطوبتی و سایر عوامل تأثیرگذار بر دقت لودسل را از پیش در نظر گرفته و طوری آن را تولید و عایق بندی و تحت شرایط مختلف آزمون نموده است که از ثبوت دقت لودسل تحت آن بازه تغییرات و شرایط ذکر شده مطمئن گشته است؛ و مسلماً هزینه انجام این آزمایشات و کیفیت مرغوب و برتر این لودسل‌ها بر قیمت تمام شده آن‌ها تأثیر مستقیم گذاشته و گرانتر به بازار عرضه خواهند شد. 

 

لودسل‌های با کیفیت مرغوب‌تر و پیشرفته‌تر، دارای مشخصات فنی از قبل تعیین شده‌‌ای هستند که ممکن است با توجه به شرایط کاری و محیطی مختلف رخ دهند. به عنوان مثال دمای هوا در فصول مختلف سال در ایران بطور متوسط ممکن است از 15- درجه تا 50+ درجه سانتیگراد تغییر پیدا کند، بنابراین لودسلی با کیفیت‌تر و مناسب‌تر است که مقدار بیشتری از این گستره دمایی را در مشخصات فنی خود پوشش دهد و آن بدین معناست که در گستره دمایی ذکر شده در مشخصات فنی لودسل، عملکرد کاری آن یکسان و یکنواخت بوده و خروجی آن تحت تأثیر تغییرات دما قرار نخواهد گرفت.

 

عکس این قضیه نیز درست می‌باشد. لودسل‌های ارزان قیمت تحت شرایط تغییرات آب و هوایی (دما و رطوبت) دارای بیشترین خطا هستند. برای اثبات این موضوع کافیست باسکولی را که دارای لودسل‌های ارزان قیمتی هست به روش زیر آزمون نمایید: شیء سنگینی که بیش از نصف ظرفیت باسکول وزن دارد را بدون تغییر در وزن آن در دو زمان متفاوت مثلاً یکبار صبح زود و یکبار ظهر با باسکول مذکور توزین نمایید؛ خواهید دید که وزن نشان داده شده هنگام صبح زود که هوا خنک می‌باشد با وزن نشان داده شده هنگام ظهر که دمای هوا بالاتر رفته است اختلاف محسوسی خواهد داشت.

 

 هر چه این اختلاف دما بیشتر باشد (مثلاً‌ در فصل تابستان)، اختلاف وزن جسم مشابه مورد توزین در دو زمان مختلف یک روز نیز بیشتر خواهد بود. به طوری که طی مشاهدات عینی گاه تا بیش از 150 کیلوگرم خطا در توزین 20 تن بار نیز در این نوع باسکول‌ها دیده شده است که اکثراً‌ به دلیل استفاده از لودسل‌های نامرغوب و حساس به تغییرات دما و رطوبت (اکثراً ساخت کشور چین) می‌باشد.

سایر عوامل ایجاد خطا در باسکول‌های 60 تنی

به طور کلی دقت هر باسکول به صحت و عملکرد صحیح اجزای اصلی تشکیل‌دهنده آن یعنی صفحه (پلاتفرم) باسکول‌ ، فونداسیون و قطعات الکترونیک بستگی دارد. در بخش قبل بر نقش کیفیت، و اهمیت فناوری ساخت در مرغوبیت لودسل که اصلی‌ترین قطعه الکترونیکی است تأکید نمودیم. 

 

اما در برخی مواقع نیز علت وجود خطا در توزین، عدم کارکرد صحیح صفحه باسکول و یا فونداسیون آن می‌باشد. انحنا (شکم دادن) صفحه باسکول به دلیل ضعف قطر ورق آن نسبت به وزن اعمال شده در باسکول‌های فلزی، ترک خوردن و شکستگی صفحه باسکول در باسکول‌های نوع بتنی، پر شدن زیر صفحه باسکول با سنگ و شن و گل و لای، نشست و ایجاد خلل و فرج در فونداسیون در زیر محل قرارگیری لودسل‌ها به دلیل مشکلات بتن‌ریزی، مثال‌هایی از عوامل بوجود آورنده خطا در توزین به شمار می‌آید. 

 

این موارد همه و همه بدلیل عدم رعایت شرایط استاندارد در تولید و استفاده از اجناس نامرغوب می باشد راهکار ما برای جلوگیری از بروز این مشکلات این مورد می باشد که قبل از خرید باسکول ابتدا اعتبار شرکت مذکور را در منطقه خود بررسی نمایید و دیگر اینکه حتماً از کارخانه و محل تولید باسکول بازدید نمایید. باسکول یک کالایی است که سرمایه ای می باشد و قرار است مدت ها برای ما کار کند لذا وجود ایرادات فنی در آن علاوه بر ایجاد خطا در توزین و وارد نمودن ضررهای پنهان مالی می تواند ضررهای هنگفت ناشی از انجام تعمیرات متعدد را نیز برای صاحب باسکول در بر داشته باشد.

5/5 - (3 امتیاز)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.