Baskool.ir : تامین کننده انواع باسکول جاده ای

انواع سیستم‌های توزین

انواع سیستم‌های توزین
انواع سیستم های توزین از نظر نوع کاربری به ۸ دسته تقسیم میشوند در ذیل توضیحات مختصری در مورد هر یک از این دسته ها داده شده و در ادامه به تفصیل در هر مورد مطالبی خواهد آمد:

1. باسکول های جاده ای:

دستگاهی است که وسایل نقلیه جاده ای را در یک مرحله و با استفاده از اثر جاذبه زمین توزین می نماید . 

2. باسکول های کفه ای:

این دستگاه در ابعاد ۱۱ متر تا ۳۳ متر و در ظرفیتهای ۱ الی ۴۰ تن جهت توزین در واحد های تولیدی انبارها و میوه فروشیها و صنایع مختلف مورد استفاده قرار میگیرد. دقت توزین این دستگاه بسته به ظرفیت آن از ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ گرم می باشد.

3. باسکولت:

این دستگاه توزین با ساختار فلزی یکپارچه طراحی جدید مناسب برای توزین مواد مختلف در صنایع نساجی ،غذایی شیمیایی دارویی و… می باشد.

3. سیستم‌های توزین

شرکت نسبت به تولید انواع سیستمهای توزین (بر طبق سفارش مشتریان) اقدام می نماید.

از این قبیل : انواع باسکول قله سنگ کش از ظرفیتهای ۱۰ الی ۴۰ تن جهت توزین قطعات قله سنگ یا رول های فلزات یا موارد مشابه دیگر ، بشکه پرکن و گالن پرکن ، باسکول دام کش جهت توزین انواع دام ، سیستم های توزین مخازن در ظرفیتهای مختلف ، سیستمهای توزین بچینگ ، مصالح ، هاپر سیمان ، توزین کشتارگاهی ، سیستم های توزین مخلوط کن ها و توزین رولینگ می توان اشاره نمود.

4. آویز

این دستگاه جهت چک کردن وزن بار جابجا شده با جرثقیل مورد استفاده قرار میگیرد و در ظرفیتهای ۱۰۰ تا ۱۰۰۰۰ کیلوگرم موجود می باشد. به دلیل ماهیت و روش اندازه گیری وزن در این دستگاه دقت اندازه گیری نسبت به باسکولهای کفه ای پائین تر است.

6. تبدیل باسکول‌ها

شامل انواع باسکول مکانیک به نیم الکترونیک یا تمام الکترونیک و یا باسکولهای نیم الکترونیک به تمام الکترونیک می باشد.

7. قطارکش

هر قطار از لوکوموتیو، واگنهای مسافربری و واگنهای باری تشکیل شده است.

به طور معمول هر واگن از دو بوژی (یکی در جلو و یکی در عقب واگن) ، هر بوژی از دو محور و هر محور از دو چرخ تشکیل شده است.

سیستم توزین ریلی به ۵ دسته واگن به واگن، بوژی به بوژی، محور به محور، چرخ به چرخ و سیستم توزین مایعات تقسیم می‌شود که در زیر به شرح مختصری از هر یک می پردازیم:

بوژی چیست؟

بوژی به سیستم حرکتی واگن یا لوکوموتیو گفته میشود و متشکل از قاب تیرهای طولی و عرضی مجموعه فنربندی (تعلیق) مجموعه چرخ و محور مجموعه ترمز و ادوات مربوطه می باشد بوژی ضمن توزیع یکنواخت وزن واگن روی خط باعث سهولت در گردش واگن هنگام عبور از قوس، ایمنی سیر، سهولت در مبادله واگن بین راه آهن‌های با عرض خط مختلف و افزایش ظرفیت بارگیری واگن در بار محوری ثابت می‌شود.

در لوکوموتیوها بوژی نقشهای اساسی دیگری نیز دارد و آنها عبارتند از:  توزیع وزن نسبتا سنگین لوکوموتیو برروی ریل، کشش لوکوموتیو و واگن‌های متصل به آن و تأمین چسبندگی لازم برای لوکوموتیو.

توزین واگن به واگن:

در این سیستم توزین در یک مرحله انجام می‌شود. روش کار به این شکل است که هر بوژی به طور مجزا اما همزمان بر روی پلتفرم‌های جداگانه قرار گرفته و وزن محاسبه می‌شود. به این روش توزین، سیستم واگن کش دو کفه ای نیز گفته می شود.

توزین بوژی به بوژی:

در این روش یک سیستم توزین بر روی خط راه آهن نصب شده و بوژیهای هر واگن به ترتیب از آن عبور نموده، وزن می‌شوند سپس وزن بوژی‌های هر واگن توسط نرم افزار جمع شده و به صورت مجموع و جداگانه قابل گزارش گیری می‌باشد. 

محورکش:

در این سیستم توزین، یک بوژی به صورت محور به محور انجام خواهد شد. معمولاً شرکتهای باربری برای اطمینان از اینکه بار محوری واگنها از بار مجاز بیشتر نیست از این روش استفاده می نمایند.

توزین چرخ به چرخ:

در این روش چرخ سمت راست و چپ به صورت جداگانه توزین خواهد شد. معمولاً شرکتهای واگن ساز و یا شرکتهای تعمیر کننده لکوموتیو برای تست از این روش استفاده می نمایند.

توزین مخزن:

برای توزین واگنهای حمل مایعات از این سیستم استفاده می شود.

سیستم توزین ریلی از نظر نوع توزین به دو دسته استاتیک و داینامیک تقسیم می شود.

در سیستم استاتیک هر واگن به صورت ثابت بر روی باسکول ایستاده، توزین خواهد شد. اما در سیستم داینامیک وزن واگن در حال حرکت اندازه گیری می شود.

توزین بوژی به بوژی و محور به محور معمولاً به روش داینامیک و توزین چرخ به چرخ به صورت استاتیک انجام می شود.

بهترین سرعت حرکت قطار در سیستم داینامیک ۵km و حداکثر سرعت مجاز ۱۰km می باشد.

نکته: دقت سیستم استاتیک ۱۰ برابر بیشتر از روش داینامیک است.

5/5 - (4 امتیاز)

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.